1. Co Vás přivedlo do oblasti ekologických technologií a co Vás motivuje k hledání inovací v této oblasti?
Přemýšlel jsem nad možnostmi snížit spotřebu vody a náklady spojené s rostoucími cenami. Sledoval jsem trendy a předpovědi, podle kterých se voda postupně stane nejcennějším zdrojem lidstva. Může se to zdát nelogické, ale nejvíce problémů s nedostatkem vody mají mořem obklopené státy jižní Evropy (Řecko, Chorvatsko, Itálie, Španělsko), které jsou tak nucené investovat stále více do odsolování. Zaujalo mě, že i přesto se moc neřeší, že pitná voda se používá ke splachování toalet.
Chtěl jsem snadné a dostupné řešení, které si může pořídit kdokoli bez velkých investic nebo stavebních zásahů. Proto vznikl bezvodý pisoár P1.1, který se stal vlajkovým produktem spolu s hygienickým osoušečem rukou R1.1 snižujícím pro změnu spotřebu papíru, vyráběného ze dřeva, a náklady na recyklaci. Naše osoušeče mají bezuhlíkový motor, velký výkon minimální spotřebu elektrické energie. Nový typ R4.1 navíc využívá HEPA-13 filtr, UV-C světlo k hubení bakterií a ionizuje vzduch; patří mezi špičku v oboru.
Zájem o naše produkty rostl a jsem hrdý, že jsme se stali lídry oboru přispívajícího k úspornému nakládání s vodou a chemickými prostředky. Vypadá to, že lidí zajímajících se o udržitelnost, přírodu a budoucnost planety je stále více. Z toho mám radost. v
2. Jaké byly hlavní milníky rozvoje společnosti EcoStep?
Firmu jsem založil v roce 2009. Když jsem v roce 2010 představil první bezvodý pisoár, byla to novinka, které se lidé zprvu báli. Mysleli si, že bez vody bude pisoár zapáchat a nebude hygienický. Bezvodý pisoár byl revolučním produktem a většinu času jsem trávil stovkami prezentací a vysvětlování jeho výhod. Našemu produktu jsem věřil a trvalo nám téměř dva roky, než se stabilně uchytil na trhu.
V roce 2011 jsme prodali první osoušeč rukou nového typu R1 a v roce 2012 jsme instalovali první bezvodé pisoáry v jednom z největších pražských obchodních center. Začali jsme růst a v roce 2014 jsme otevřeli pobočku EcoStep na Slovensku.
Velkým skokem pro nás byl rok 2018, od kterého si vyrábíme vlastní keramické pisoáry potřebného tvaru a vlastností. V roce 2019 jsme otevřeli e-shop s ekologickým sanitárním vybavením, na kterém v době covidu postavili prodej vlastních dezinfekčních prostředků. Celkově pro nás byla doba pandemie těžká jako pro většinu podnikatelů.
Z covidu jsme se oklepali a už v roce 2023 se dostavil obrovský úspěch, když jsme s naším bezvodým pisoárem vyhráli na veletrhu FOR ARCH hlavní cenu Grand Prix za nejlepší ekologický produkt. Tohle vítězství nám ukázalo, že náš produkt je dobrý, a že to vidí také odborná veřejnost. Do budoucnosti se také proto díváme s optimismem.
3. EcoStep se úspěšně prosadil v Česku i v zahraničí. Jak jsme na tom s udržitelností ve srovnání s jinými státy?
Inspirací a průkopníkem v efektivním nakládání s pitnou vodou je hlavně Izrael a v Evropě třeba Rakousko, Švýcarsko nebo Německo. Přestože nemají vážnější nedostatky vody, aktivně investují do úsporných technologií a tím předcházejí případným problémům.
Česká republika se v udržitelnosti a využití inovativních technologií nachází někde uprostřed v porovnání s ostatními Evropskými státy. Příznivá cena vody a její dostupnost zatím nevyvolává silný tlak na úspory, i když nedávná sucha k nám už řadu klientů přivedla. Jiné je to třeba ve Španělsku, Řecku nebo Itálii které nedostatek pitné vody nutí zavádět úsporné technologie už teď.
Když EcoStep začínal, tak se témata jako udržitelnost a nefinanční reporting teprve rodila. Přesto se nám podařilo naše technologie prosadit díky jejich efektivitě, nízkým provozním nákladům a výrazným úsporám ve spotřebě energií. Jen tak pro zajímavost – v Česku a na Slovensku je přibližně 900.000 splachovacích pisoárů, které denně spotřebují milióny litrů pitné vody. Takže trh je obrovský a prostor pro růst také.
4. Jakým způsobem implementujete své technologie do nových projektů?
Spolupracujeme s architekty a developery, se kterými společně navrhujeme nejlepší řešení pro daný projekt. Velikost úspor totiž závisí na kvalitě přípravy a například u bezvodého pisoáru je to zásadní faktor. Oproti běžným splachovacím pisoárům nepotřebují ty bezvodé přívod elektřiny k senzorům, ani přívod vody nebo montáž sifonu. Jenom na přípravě instalace jednoho pisoáru se dá ušetřit několik tisíc korun. Nejsnadnější je to při výměně splachovacího pisoáru za bezvodý – není potřeba žádných stavebních úprav a vše bývá hotové do 45 minut.
5. Máte nějaké příklady z praxe, na kterých se dá přínos technologií ukázat?
Univerzitě Palackého v Olomouci snížilo zavedení našich technologií roční provozní náklady téměř o 380.000 Kč. V první fázi jsme vyměnili šest splachovacích pisoárů za moderní bezvodé pisoáry P1.1, nahradili jsme používání papírových ručníků šesti elektrickými osoušeči rukou R1.1 a R4.1.
Mezi naše významné zákazníky patří síť čerpacích stanice MOL, řetězce rychlého občerstvení McDonald’s, KFC, Burger King a Popeyes, Plzeňský Prazdroj, Škoda Auto, IKEA, obchodní centra a mnoho dalších firem a restaurací.
6. V poslední době se mluví o tzv. ESG reportech jako nové výzvě pro firmy. Mohou produkty EcoStep pomoci také v téhle oblasti?
Stručně řečeno ano, pomoci mohou. Zkratka ESG totiž odkazuje ke třem pilířům, na kterých má stát udržitelnost, konkrétně v oblasti životního prostředí (E), sociálních dopadů (S) a řízení společnosti (G). Nově budou muset firmy vykazovat v určité struktuře, jakých cílů chtějí dosahovat, jak se to týká oblastí E a S, a jak na to mají nastavenou vnitřní strukturu řídících orgánů a procesů.
Zatím se moc nemluví o tom, že povinnost ESG reportingu sice dopadá na firmy určité velikosti, ale ty budou muset povinnost přenést také na své dodavatele, včetně menších firem. Vykazování se totiž týká celého hodnotového řetězce, tzv. value chain. Tím, že naše produkty staví na ekologických technologiích, zcela jistě přispívají k plnění cílů udržitelnosti zejména v oblasti životního prostředí pilíře E.
Vidíme už dnes, že zejména velké instituce se stále více zajímají, jaké priority a aktivity jejich dodavatelé v oblastech ESG vykonávají a může na tom záviset, koho si nakonec vyberou. Naše produkty tak slouží nejen v oblasti udržitelnosti, ale mohou také přispět k rozvoji podnikání našich zákazníků.
7. Proč si vybrat EcoStep a čím se lišíte od konkurence?
Díky vlastnímu designu, výrobě a ozkoušenému systému pravidelné údržby v prostorách zákazníka umíme zajistit spolehlivý provoz. Profesionální instalace, efektivní a bezproblémový chod podpořený vedle inovativních technologií také zkušeným servisním týmem šetří zákazníkům čas, nervy i peníze. Velký důraz klademe i na design, aby naše produkty měli rádi návštěvníci prostor našich zákazníků. Je to pro nás důležitá vizitka kvality vlastní práce. Musí to prostě vonět!